Elementarteilchen
intro 2010
projekte
+ timetable
+ aktuell
künstler_innen
| kooperationen
| publikationen
leitbild
| kontakt
| map
| team
| archiv
| home
hosted by mur.at
|
Concha Jerez am 25.9.2010 während der Eröffnungsperformance
Photo: Andrea Schlemmer
Am Samstag, 25.9.2010 um 17.00 Uhr
eröffnete in der ESC
im Rahmen von
steirischer herbst 2010in Kooperation mit dem musikprotokoll 2010 die Rauminstallation
155h4'33''
(2.044 SPACES OF 4'33'')
Der Eingang, die Stiege, die Ausstellungsbereiche, die angrenzenden
Räume: Concha Jerez taucht in die Strukturen der vorhandenen, durch
Gewöhnung fast immateriell gewordenen Räume ein, vertieft
sich in das, was gegeben ist. Der Ort und seine Geräusche werden zum
künstlerischen Werk: Und das, was sich aus der Wahrnehmung
verflüchtigt hat, gewinnt seine Präsenz zurück. Die verlorene Zeit
wird erfahrbar.
Concha Jerez
"In his 4' 33", John Cage opened a quiet time for sound, any sound,
could live in it musically.
In my work 155H 4 '33'' (2,044 spaces of 4' 33''), that will be made
as a site specific work for ESC, that caginian module of 4' 33'' is
used as a temporal frame to stage an experience of time and space that
includes the spectator as an essential part of it.
The French philosopher Michel Foucault pointed out that, in the
so-called "relationships of locations", "time appears subordinate to
the problem of space as a possible factor of the elements that are
distributed in it." In my work, sounds are submitted to measurement of
a spatial experience, which brings us to the time when that
experience takes place, which is the one of the spectator. The sound
material is verbal: numbers, ambiguous words, being these ones also
part of the visual elements, which closed self-referential
representation that, due to its esenciality, refers to a certain set
of mirrors that catches the visitor in its movement.
I take the module of 4' 33'' to set bounds, at a sound and visual
level, to all that will happen in ESC along 155H 4' 33'', the time in
which will be exhibited the work.
If we divide the whole time of exhibition between 4' 33", we will have
2.044 intervals of 4' 33'' different ones from the others and,
therefore, unique, in which ESC will become a big stage in what there
will take place continuously such events. In them, visitors stop being
spectators and become interpreters of the work with their movements
into the space and with the sounds that they will produce in it.
While the Cage's 4' 33'' focused on the non-musical sounds that
happened unexpectedly on a precise time, the work 155H 4' 33''
enlarges the strict view of such sounds by placing them as part of a
scene that occupies the entire space of ESC and in which are also
integrated spatial paths that make visitors / interpreters. Thus the
content of the work not only focuses on the time through the sounds
that occur in it, but in 155H 4 '33' are integrated the time of the
space and the space of time.
Time of the space will be marked by slight boundary marks made after
an action of paths in which audio and video recordings were made.
There will be Interventions with as visual statements of different
concepts of time.
The space of time will be marked by organized sound recordings through
a temporary structure that states different seconds and minutes that
will pass in each one of the modules of 4' 33'' and that have the
function of bar lines of the different sounds that will take place in
ESC."
Concha Jerez
Las Palmas de Gran Canaria, 1941. Intermedia Künstlerin.
Sie studierte Klavier am Real Conservatorio Superior de Musica in Madrid,
und hat einen Abschluss in Politikwissenschaft an der Universität
Madrid. Seit 1991 unterrichtet sie als Dozentin an der
Fakultät der Schönen Künste der Universität
Salamanca. Seit 1973 bis heute hat sie ununterbrochen zahlreiche Soloarbeiten in
Spanien, Deutschland, Österreich, Frankreich, Italien,
Dänemark, Schweden, Finnland, usw. realsiert.
Seit 1976 konzentriert sie ihre Arbeit auf das Konzept von
Installation als Intermedia-, raumspezifische Arbeiten in einer grossen
Bandbreite von verschiedenen Räumen, und erweiterte ihre Aktivität auf Performances zu
Beginn der 1980er.
Eröffnung: Samstag, 25.9.2010, 17.00 Uhr
zu sehen bis Sonntag, 17.10.2010
Wirklichkeitskonstruktionen
Die Rauminstallation dient als Rahmen für einen
konzentrierten Dialog zwischen ExpertInnen aus Kunst, Bio- und
Nanotechnologie, Soziologie und Technik über ihre Methoden und Formen
von Wirklichkeitskonstruktion. Wie funktionieren
Interpretationsmodelle im Elektronenmikroskop, welche Vorstellungen
von Sinnstiftung liegen in partizipativen Stadtentwicklungsmodellen,
wie lassen sich Expertisen zurückspielen in das alltägliche urbane
Leben? mit Concha Jerez, Grit Ruhland, Brigitte Bargetz, Seda Gürses,
Wernfried Lackner, Institute of Electron Microscopy and Fine Structure
Research, TU Graz, u.a., in englischer Sprache
Dienstag, 28.9. und Mittwoch, 29.9.2010, 15.30 - 18.00 Uhr
unsere allgemeinen Öffnungszeiten steirischer herbst 2010:
Dienstag - Sonntag
10.00 - 19.00
und nach Vereinbarung
feiertags geschlossen
|